№ 157 Про районну програму Інклюзивне навчання в навчальних закладах району до 2015 року
УКРАЇНА
КАХОВСЬКА РАЙОННА РАДА ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ХІІ сесії шостого скликання
від 23.12.2011 р. № 157
м. Каховка
Про районну програму «Інклюзивне
навчання у навчальних закладах
району» до 2015 року.
Розглянувши лист районної державної адміністрації від 18.11.2011р. № 17-1.15/4098 щодо затвердження на сесії районної ради, районної програми «Інклюзивне навчання у навчальних закладах району» до 2015 року та відповідне розпорядження голови райдержадміністрації від 11.10.2011 року № 514, враховуючи висновки і рекомендації постійної комісії районної ради з питань освіти, культури, молоді, спорту, зв'язків з громадськими організаціями та засобами масової інформації, керуючись ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», районна рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити районну програму «Інклюзивне навчання у навчальних закладах району» до 2015 року (додається).
2. Контроль за виконанням даної програми покласти на комісію з питань освіти, культури, молоді, спорту, зв'язків з громадськими організаціями та засобами масової інформації.
Голова районної ради М.П.Крупін
Додаток
до рішення ХІІ сесії
VІ скликання від23.12.2011р.№ 157
РАЙОННА ПРОГРАМА
«Інклюзивне навчання у навчальних закладах району» до 2015 року
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
1. |
Ініціатор розроблення Програми |
Відділ освіти Каховської районної державної адміністрації |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми |
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року», розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 28 лютого 2011 року № 97 ««Інклюзивне навчання у навчальних закладах району» до 2015 року |
3. |
Розробник Програми |
Відділ освіти районної державної адміністрації |
4. |
Відповідальний виконавець Програми |
Відділ освіти районної державної адміністрації |
5. |
Учасники Програми |
Відділ освіти районної державної адміністрації, ЦРЛ, виконкоми сільських та селищної рад |
6. |
Термін реалізації Програми |
До 2015 року |
7. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, усього |
550,61 – місцевий бюджет |
8. |
Основні джерела фінансування Програми |
Місцевий бюджет |
І. Загальні положення
Інклюзивна освіта — гнучка індивідуалізована система навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах загальноосвітньої школи за місцем проживання. Навчання відбувається за індивідуальними навчальними планами та забезпечується медико-соціальним і психолого-педагогічним супроводом. Інклюзивна освіта передбачає створення освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Взаємодія з іншими дітьми сприяє когнітивному, фізичному, мовному, соціальному та емоційному розвитку дітей з особливими освітніми потребами. При цьому діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до цілеспрямованого використання нових знань і вмінь. В інклюзивних класах взаємодія між учнями з особливими освітніми потребами та дітьми з типовим рівнем розвитку сприяє налагодженню між ними дружніх стосунків, завдяки чому діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, стають більш чуйними, готовими до допомоги.
Розроблення проекту районної програми «Інклюзивне навчання у навчальних закладах району» до 2015 року (далі – Програма) викликано необхідністю вирішення важливих питань щодо забезпечення права на якісну освіту дітей з особливими освітніми потребами.
За даними центральної районної лікарні станом на 30 травня 2011 року в районі проживає 121 дитина-інвалід, 20 дітей мають порушення зору, 20 – порушення слуху, 34 дитини - з порушенням опорно-рухового апарату.
Організаційно-методичні засади навчального процесу в загальноосвітніх школах орієнтовані на дитину, яка нормально розвивається, без урахування особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими потребами. Невідповідність форм і методів педагогічного впливу на дітей з особливостями психофізичного розвитку може створювати передумови для формування в них негативного ставлення до навчання, девіантної поведінки. Важливу роль у досягненні гуманітарного, соціального та економічного розвитку осіб з особливими потребами відіграє інклюзивне навчання. Спільна освіта дітей з обмеженими можливостями та їх здорових однолітків є основою їхньої інтеграції та соціальної адаптації. Інклюзивне навчання повною мірою не є альтернативою спеціальній освіті, проте воно значно розширює її можливості. Школи з інклюзивним навчанням мають працювати, використовуючи напрацьовані методики роботи з дітьми тієї чи іншої нозології, залучати до консультування спеціалістів із багаторічним досвідом роботи з такою категорією дітей. У зв'язку з цим особливої актуальності набуває організація
своєчасного системного психолого-педагогічного супроводу учнів з порушеннями розвитку.
ІІ. Мета Програми
Метою Програми є приведення системи освітньої роботи у відповідність з потребами сім'ї та змістом сучасних корекційно-освітніх послуг, обов'язкове включення батьків у процес навчання та виховання дитини, що може здійснюватися лише в контексті їх спільної взаємодії з педагогами, психологами, медичними працівниками, а також з різними інституціями, які опікуються долею таких дітей; визначення пріоритетів державної політики у сфері освіти в частині забезпечення конституційних прав і державних гарантій дітям з особливими освітніми потребами; створення умов для вдосконалення системи освіти та соціальної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, шляхом упровадження інноваційних технологій, зокрема, інклюзивного навчання; формування нової філософії суспільства щодо позитивного ставлення до дітей та осіб з порушеннями психофізичного розвитку та інвалідністю.
ІІІ. Шляхи реалізації Програми
Реалізація Програми передбачає комплексне розв'язання питань, пов'язаних з навчально-методичним, кадровим забезпеченням інклюзивної освіти.
1. Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах інклюзивного навчання:
- впровадження особистісно орієнтованих навчальних планів, програм;
- розповсюдження методичних рекомендацій, посібників щодо психолого-педагогічних особливостей організації навчання, комплексної реабілітації, створення передумов для соціалізації дітей з особливими освітніми потребами дошкільного та шкільного віку в умовах інклюзії;
- забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним та інтегрованим навчанням спеціальними підручниками та наочно-дидактичними матеріалами з урахуванням контингентів учнів з особливими освітніми потребами;
- реалізація корекційно-розвиткової складової особистісно орієнтованого навчального плану в умовах інклюзивного навчання, спрямованої на вирішення специфічних завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку учнів, шляхом здійснення індивідуального та диференційованого підходу.
3. Інституційні зміни:
- запровадження відповідними навчальними закладами для дітей дошкільного та шкільного віку, психолого-медико-педагогічними консультаціями, іншими структурами у системі освіти соціально-педагогічного патронату, системної ранньої допомоги та реабілітації дітей з порушеннями розвитку;
- запровадження у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах інклюзивного навчання з урахуванням побажань батьків (осіб, які їх замінюють);
- введення в штаті районного методичного кабінету одиниці методиста з координування діяльності запровадження інклюзивного навчання;
- використання інформаційно-методичного ресурсу, кадрового потенціалу психолого-медико-педагогічних консультацій для фахового системного супроводу дітей, які навчаються за інклюзивною формою.
4. Удосконалення системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів:
- сприяння спеціальній підготовці та перепідготовці педагогічних кадрів для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання;
- запровадження системної організаційно-методичної, консультативно-роз'яснювальної роботи серед керівників навчальних закладів, громадськості, батьків щодо забезпечення права дітей з особливими потребами на освіту.
ІV. Основні завдання
Основними завданнями Програми є:
- удосконалення нормативно-правового, науково-методичного, фінансово-економічного забезпечення, орієнтованого на впровадження інклюзивного навчання;
- запровадження інноваційних освітніх технологій в контексті форм інклюзивного підходу та моделей надання спеціальних освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю;
- формування освітньо-розвивального середовища для дітей з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення психолого-педагогічного, медико-соціального супроводу;
- впровадження інклюзивної моделі навчання у загальноосвітніх навчальних закладах з урахуванням потреби суспільства;
- забезпечення доступу до соціального середовища та навчальних приміщень, розроблення та використання спеціального навчально-дидактичного забезпечення, реабілітаційних засобів навчання;
- удосконалення системи підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів, які працюють в умовах інклюзивного навчання;
- залучення батьків дітей з особливими освітніми потребами до участі у
навчально-реабілітаційному процесі з метою підвищення його ефективності.
Заходи щодо реалізації завдань Програми додаються.
V. Очікувані результати, ефективність Програми
Виконання Програми дасть змогу:
- забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти, незалежно від стану здоров'я, місця їх проживання;
- створити належні умови для функціонування і розвитку інклюзивної освіти, забезпечити достатній обсяг фінансування для впровадження інклюзивного навчання;
- удосконалити навчальний процес шляхом урахування сучасних досягнень науки та практики;
- забезпечити архітектурну доступність загальноосвітніх навчальних закладів різних типів незалежно від форм власності та підпорядкування відповідно до потреб дітей;
- підготувати достатню кількість кваліфікованих педагогічних кадрів, які володіють методиками інклюзивного навчання, створити систему підвищення їх професійної майстерності;
- забезпечити навчальні заклади, що впроваджують інклюзивне навчання, транспортними засобами, відповідними навчально-методичними, наочними, дидактичними матеріалами, сучасними засобами реабілітації індивідуального та колективного призначення.
VI. Фінансове забезпечення Програми
Фiнансування заходів Програми здiйснюватиметься в межах асигнувань, передбачених на галузь освіти, якi щороку передбачатимуться у місцевому бюджеті на розвиток інклюзивного навчання, а також за рахунок коштів місцевих громад та коштів громадських, благодійних організацій.
Обсяг фінансування Програми уточнюється щороку під час складання проектів районного бюджету на відповідний рік у межах видатків, передбачених головним розпорядником бюджетних коштів, відповідальним за виконання завдань і заходів Програми.
Керуючий справами районної ради В.І.Любак
Додаток
до районної програми «Інклюзивне навчання у навчальних закладах району» до 2015 року
ЗАХОДИ
щодо реалізації завдань районної програми «Інклюзивне навчання у навчальних закладах району»
до 2015 року
Найменування завдання |
Найменування заходу |
Відповідальні за виконання
|
Джерела фінансування |
Всього (тис. грн) |
2011 рік |
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|||||||||
І – Організаційна робота |
|
|
|
||||||||||||||||||||
1. Запровадження інноваційних освітніх технологій на основі інклюзивного підходу та моделей спеціальних освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, зокрема їх інклюзивного навчання |
Проведення психолого-педагогічних досліджень на базі навчальних закладів, в яких впроваджується інклюзивне навчання |
Відділ освіти |
|
- |
- |
-
|
- |
- |
- |
||||||||||||||
Відвідування уроків, виховних заходів, надання методичної допомоги. Визначення динаміки змін |
Відділ освіти, районна психолого-медико-педагогічна консультація |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
2. Визначення контингенту дітей з проблемами розвитку |
Проведення аналізу даних про дітей, які потребують навчання в умовах інтегрованого або інклюзивного навчання |
Відділ освіти, ЦРЛ
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
3. Підвищення ефективності діяльності районної психолого-медико-педагогічної консультації |
Створення районної психолого-медико-педагогічної консультації на постійній основі |
Відділ освіти |
Місцевий бюджет |
142.65 |
|
30,74
|
33,81
|
37,19
|
40,91
|
||||||||||||||
4. Забезпечення фахового психолого – педагогічного та соціального супроводу дітей з особливими освітніми потребами |
Введення посад логопедів, дефектологів у загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладах |
Відділ освіти, виконкоми сільських рад
|
Місцевий бюджет |
407,96 |
|
64,40
|
70,84
|
129,87
|
142,85
|
||||||||||||||
ІІ – Методична робота |
|||||||||||||||||||||||
1. Запровадження системної організаційно – методичної,консультативно – роз'яснювальної роботи серед керівників вчальних закладів,представників, громадськості щодо забезпечення права дітей з особливими потребами на освіту |
- |
Відділ освіти, районна психолого-медико-педагогічна консультація |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
2. Розповсюдження методичних рекомендацій щодо особливостей навчання, комплексної реабілітації, створення передумов для соціалізації дітей дошкільного та шкільного віку в умовах інклюзії
|
- |
Відділ освіти, районна психолого-медико-педагогічна консультація |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
3. Пропагування практик соціальної роботи з педагогами в умовах загальноосвітніх навчальних закладів з підходів до процесу організації та реалізації технологій інклюзивної освіти |
- |
Відділ освіти, районна психолого-медико-педагогічна консультація |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
ІІІ. Створення матеріально-технічних умов |
|||||||||||||||||||||||
1.Створення необхідних умов доступу до шкіл та безперешкодного пересування шкільними приміщеннями дітей з інвалідністю |
|
Відділ освіти |
Місцевий бюджет |
За наявності потре би |
За наявності потреби |
За наявності потреби |
За наявності потреби |
За наявності потреби |
За наявності потреби |
||||||||||||||
Всього |
|
|
|
550,61 |
|
95,14 |
104,65 |
167,06 |
183,76 |
Керуючий справами районної ради В.І.Любак